ELS SECTORS ECONÒMICS
Grup: Cicle superior
Durada: Una hora aproximadament
Objectius
- Identificar els tres sectors econòmics existents
- Compartir les idees prèvies de cadascú amb la resta del grup
- Expressar els propis interessos respecte al tema
Materials
- Pissarra
Desenvolupament
L’activitat d’idees prèvies que durem a terme està orientada a donar a conèixer els coneixements previs dels nostres alumnes, per tal de poder iniciar el procés d’ensenyament-aprenentatge a partir d’aquests. Alhora, busquem que l’alumnat expressi els seus interessos respecte al tema i es fomenti, així, la seva motivació per aprendre sobre aquest.
L’activitat d’idees prèvies que durem a terme està orientada a donar a conèixer els coneixements previs dels nostres alumnes, per tal de poder iniciar el procés d’ensenyament-aprenentatge a partir d’aquests. Alhora, busquem que l’alumnat expressi els seus interessos respecte al tema i es fomenti, així, la seva motivació per aprendre sobre aquest.
Partint d’aquesta base, la nostra activitat d’idees prèvies consistirà en:
En primer lloc, la mestra preguntarà a cada alumne/a de què vol treballar quin sigui gran. A mesura que els alumnes vagin responent, la mestra anirà anotant les seves respostes a la pissarra. Una vegada hagin acabat, la mestra els farà la següent pregunta: Hi ha alguna manera d’agrupar aquests oficis?
A més a més, els plantejarà qüestions com: Hi ha algun ofici que s’assembli? O bé, Podem establir alguna relació, per exemple, entre dos o més oficis?
A partir d’aquí, els alumnes reflexionaran sobre les preguntes que els planteja la mestra i intentaran classificar els oficis. La mestra, a través de les seves preguntes, els ha de guiar cap a la classificació dels tres sectors econòmics: primari, secundari i terciari.
Una vegada classificats, la mestra continuarà proposant-los preguntes per tal d’explorar les seves idees prèvies i crear-los inquietuds. Aquestes preguntes seran: Considereu que tots els treballadors del mateix sector tenen el mateix sou? Per què sí/no? Creieu que està bé això? Tots tenen les mateixes condicions de treball? Què sabeu de cada sector?
Finalment, la mestra els preguntarà què els agradaria saber sobre els sectors i l’economia en general, és a dir, quins són els seus interessos respecte al tema. D’aquesta manera, la mestra obtindrà constància d’allò que realment els motiva i volen aprendre.
Avaluació
Per tal d’avaluar aquesta activitat ens fixarem en l’actitud dels alumnes.
- Participar activament en la conversa de l’aula
Quant a contingut, creiem que està molt bé perquè provoca que els alumnes tinguin més ganes d’aprendre atès que parlen d’un tema proper i interessant per ells, ja que en un futur es trobaran en algun d’aquests sectors, i creiem que saber on estaràs en el seu futur és molt important. A través de les preguntes que plantegen durant la sessió, pensem que els motiven a reflexionar sobre el tema i a crear el seu propi coneixement. A més, ajuda a saber el coneixement previ dels alumnes perquè a partir de les respostes sabrem què és el que saben i el que no, així doncs, ens podrà servir com a punt de partida.
ResponderEliminarPel que fa al redactat, també l’avaluem amb l’ítem de molt bé. El text és coherent, atès que en tot moment s’explica l’activitat d’idees prèvies, no es desvia del tema. A més, trobem tota la informació necessària per entendre’l. També, compleix el requisit de cohesió, atès que segueix un ordre cronològic i utilitza els connectors correctament. Seguidament, el text és adequat a la situació lingüística, és a dir, el registre utilitzat, que considerem que és l’estàndard, s’adapta a una classe de cicle superior i al tipus d’activitat que es planteja. En aquest cas, considerem que utilitzar un registre formal seria inadequat, ja que el fet de ser una activitat introductòria, encara no tenen el vocabulari específic del tema. Finalment, hi ha correcció lingüística, en excepció d’una paraula, quan diuen: “En primer lloc, la mestra preguntarà a cada alumne/a de què vol treballar quin sigui gran”. Podem observar que han posat una i en comptes d’una a, per un error de revisió.
Finalment, hem valorat la metodologia amb la categoria bé perquè l’alumne participa i reflexiona en l’activitat, però no té un paper crític. Les preguntes que plantegen són molt positives per la introducció i l’aprenentatge inicial del tema.
En conclusió, a partir de la valoració d’aquests tres ítems la nostra avaluació quantitativa de l’activitat és un 9.
Maria Cabria, Maria Daunis, Joana Gan, Anna Hernàndez, Paula Herrera.
Grup que ha fet la correcció: Miriam Carrera, Albert Casabón, Laia Colomer i Anna Jordà.
ResponderEliminarL’activitat d’idees prèvies, que tracta dels sectors econòmics, ens ha semblat molt adequada a l’edat proposada i al temps dedicat.
En primer lloc, considerem que gràcies a aquesta activitat es pot mostrar el nivell inicial dels alumnes gràcies a les preguntes que realitza el docent (per exemple: “hi ha alguns oficis que s’assembli? Podem establir relació entre dos o més oficis?”) A més, també veiem que desperta la curiositat dels alumnes i per tant, això comporta que es comencin a qüestionar preguntes sobre el que volen aprendre.
Pel que fa al paper de l’alumne, pensem que aquest manté una actitud activa, ja que ha de mostrar les seves preferències sobre de què vol treballar de gran i seguidament, respondre les preguntes del professor i alhora qüestionar-se’n d’altres. D’altra banda, l’activitat no necessita material però pensem que en algun moment estaria bé que els alumnes treballessin cooperativament per tal de millorar l’aprenentatge i l’extracció d’idees prèvies.
Considerem que l’activitat és adequada al currículum, ja que respecta el ritme dels infants, no fa cap mena de discriminació sexista, racista... a més, és útil per iniciar la unitat didàctica, ja que desperta la curiositat dels infants i mostra el seu nivell previ. D’altra banda, considerem que a causa de l’extensió dels continguts a treballar l’activitat se centra molt en dos d’ells, passant per sobre d’altres.
Finalment, l’activitat està redactada de manera coherent, cohesionada, adequada i amb correcció lingüística.
Per tant, en funció de la nostra rúbrica considerem que l’activitat tindria una nota de 8 aproximadament.
Està molt ben pensat i proposa tots els objectius de les idees prèvies
ResponderEliminar